קורס הגנת הצומח וממשק גידול בענף התמר

בין התאריכים 14/11/11 ל 19/12/11 התקיים קורס מטעם משרד החקלאות ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ), בנושא הגנת הצומח וממשק הגידול בענף התמר. הקורס כלל 6 מפגשים, סה"כ 50 שעות לימוד, בהן קיבלנו מידע בנושא.

התחלנו מסקירות כלליות של ענף התמרים, דרך התמקדות בביולוגיה ופיזיולוגיה של עץ התמר, השקיה ודישון וטיפול בפרי לאחר קטיף.

המשכנו עם אנטומולוגיה והיכרות מקרוב עם המזיקים הפוטנציאליים העלולים לתקוף את המטע ונגענו בשיטות ההדברה – כימית, ביולוגית, אורגנית וכן באפשרויות השימוש בפרומונים של המזיקים על מנת לנטר אותם וללכוד אותם. למדנו על אויבים טבעיים שיכולים לעזור לנו בהדברה ביולוגית של המזיקים, כמו הצרעות הטפיליות אשר משמידות את הכנימות, וכן אקריות טורפות אשר אוכלות את האקריות המזיקות לעץ התמר וכן למדנו על מגוון מחלות והטיפול בהן. כמובן ששיטות ההדברה הביולוגיות וכן מספר שיטות כימיות המותרות במטעי תמרים אורגניים היו רלוונטיות במיוחד.

קיבלנו שיעורים מאלפים בניהול פרוטוקול גידול מטע התמרים, מעקב והסקת מסקנות ותובנות מהנתונים. כמו כן למדנו על ההיבטים הכלכליים של השקעה במטע, אופן חישוב הוצאות הגידול וההשקעות במטע.

לסיום ערכנו שיעור מעבדה, בו ניתנה לנו האפשרות להביא מזיקים מן הבית ולצפות בהם דרך עדשות מגדילות, להכיר אותם ולזהות אותם על מנת שנהיה ערוכים לטפל בהם בזמן.

בקורס היתה התייחסות לאופן הטיפול ולמאפיינים של תמרי מג'הול וכן של זנים נפוצים אחרים.
היה מעניין ומאלף.

הגנת הצומח וממשק גידול בתמר

הגנת הצומח וממשק גידול בתמר